2011-06-19

Pollenallergi orsak till sämre betyg?

När jag var på gymmet i torsdes så passade jag på att uppdatera mig lite om världen under tiden som jag kämpade på crosstrainern. Det är nästan allt för sällan som jag kollar på nyheterna, men jag tycker alltid det är samma saker som händer krig hit och dit. Visst är det trist som fan med alla krigen och jag lider verkligen med människorna men vi vet ju redan allt det där kan jag tycka. Men sen hörde jag rubriken pollenallergi leder till sämre betyg, och då kan ni tro att jag pausade musiken på min ipod och vässade öronen. Eftersom jag har extremt mycket pollenallergi och utbildar mig till lärare tyckte jag det lät väldigt intressant.
Det har tydligen visat sig att de elever med pollenallergi får sänker sina betyg under vårterminen pga pollen, eftersom de tappar koncentrationen och blir mycket trötta av medicinerna som de måste ta. De resonemanget kan jag väl hålla med om till viss del, men när de sen börjar prata om varför skolan inte har börjat ta tag i saken blir jag ganska irriterad.
Vad har skolan för ansvar i detta kan jag undra? Självklart måste vi jobba med eleverna så att de inte sänker sina betyg, men hur många elever lider inte av pollen mer eller mindre. Hur skulle de se ut om vi skulle börja särbehandla elever med pollenallergi, skulle vi kanske strunta i prov och dylikt på vårterminen? Eller skulle vi kanske börja dela in klasserna efter vilka som har pollenallergi. När det är dags för läraren att sätta betyg på eleven och den märker att det gått lite sämre på våren tycker jag helt klart den måste tänka på om det finns någon speciell orsak till försämringen. Jag personligen vet hur för jävligt de är med pollen och den tar verkligen musten ur en och i mitt fall så hjälper inte medicinen fullt ut heller, men jag skulle nog aldrig vilja skylla en sämre presentation helt och hållet på min allergi. Eleven som reportaget handlade om hade dessutom MVG och VG rakt igenom, och då tycker jag faktiskt inte man ska klaga. Visst eleven har kanske höga krav på sig själv, men hade det varit någon som låg på VG och G nivå hade jag nog känt lite mer medlidande.
Ja, jag är lite kluven i den här diskussionen eftersom jag har en fot i båda lägrerna om man säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar